مقدمه :
یکی از عوامل مهمی که در پیشبرد اهداف و سرنوشت یک سازمان، اهمیت و ارزش اساسی دارد و آن را در نیل به اهداف مربوطه یاری می دهد، کیفیت رابطه آن سازمان با افراد حقیقی و حقوقی و افکار عمومی جامعه ای است که با ان در ارتباط است. هر اندازه این ارتباط مستحکمتر و گسترده تر باشد،آن سازمان در دستیابی به اهداف خود موفق تر خواهد بود.
امروزه و در عصر ارتباطات این نیاز را ، نهادی بسیار مهم و حساس به نام ((روابط عمومی)) که پل ارتباطی بین سازمان و مخاطبین درون و برون سازمانی است برطرف کرده است.
در دانشکده علوم پیراپزشکی که طیف گسترده ای از مخاطبین عام و خاص شامل استادان دانشگاه و اعضای هیات علمی،دانشجویان ، کارمندان و مردم را در بر میگیرد،نقش روابط عمومی برای اطلاع رسانی و اطلاع یابی بهنگام، ایجاد بستر تفاهم،همکاری و اعتماد متقابل و جلب مشارکت همه جانبه مخاطبان در راستای پیشبرد سیاستها، برنامه ها و اهداف آموزشی،درمانی،پژوهشی وزارت متبوع حائز اهمیت فراوان است و این تنها با وجود یک روابط عمومی پویا و منسجم امکان پذیر خواهد بود.
واحد روابط عمومی دانشکده جهت انسجام و انجام رسالت خطیر خود نیاز به سازماندهی مناسب تشکیلاتی،مدیریت علمی و تخصصی،برنامه عمل مشخص و رعایت اصول اخلاق حرفه ای دارد. برای دستیابی به آنچه گفته شد اهداف، نمودار سازمانی و شرح وظایف واحد روابط عمومی دانشکده تدوین و به پیوست پیشنهاد میگردد.
شرح وظایف واحد روابط عمومی دانشکده علوم پیراپزشکی
1- تهیه،تولید،جمع آوری اطلاعات،اخبار،عملکرد و دستاوردهای دانشکده
2- پوشش خبری و تصویری برنامه ها و مراسم مختلف،همایش ها و ... با حضور مسئولین دانشکده
3- اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای دانشکده از طریق سایت دانشکده و بروز رسانی آن.
4- ارتباط و همکاری مستمر،موثر و هدفمند با رسانه های جمعی دیداری،شنیداری و مکتوب و سایتهای خبری به منظور انعکاس دستاوردها،توانمندیها و برنامه های دانشکده با هماهنگی روابط عمومی دانشگاه.
5- بهره گیری صحیح و در جهت اهداف دانشکده از تبلیغات محیطی
6- برنامه ریزی و اجرای برنامه های مربوط به جشن های ملی و مذهبی و مناسبتهای مختلف فرهنگی
7- برقراری ارتباط موثر و مستمر با حوزه ریاست دانشکده،معاونین مدیران و کارکنان برای کسب اطلاعات و اخبار و پاسخگویی به انتظارات آنها از واحد روابط عمومی
8- تهیه و تدوین بیانیه ها،اطلاعیه ها، آگهی ها و پیامهای دانشکده
9- توسعه ارتباطات الکترونیکی از طریق سایت دانشکده و بروز رسانی مستمر آن
10- برنامه ریزی برای گسترش ارتباطات اجتماعی و فراهم ساختن امکان ملاقات اساتید،دانشجویان و عموم مردم با رییس و مسئولان دانشکده
11- پوشش تبلیغات محیطی و فضای عمومی دانشکده در مناسبتهای مختلف
12- انعکاس نقطه نظرات و دیدگاههای مردم ،مخاطبان و کارمندان دانشکده نسبت به عملکرد و خدمات دانشکده علوم پیراپزشکی
13- تدوین برنامه عملیاتی واحد و تنظیم بودجه عملیاتی سالانه مرکز
14- برگزاری برنامه های رسانه ملی و نشستهای خبری و گفت و گوهای اختصاصی – مطبوعاتی و رادیوتلویزیونی با مسئولین دانشکده پس از هماهنگی با روابط عمومی دانشگاه
15- تهیه و ارسال زیرنویس و پیامهای بهداشتی مرتبط با اهداف دانشکده و پیشنهاد آنها برای ارسال به رسانه توسط روابط عمومی دانشگاه
16- تهیه آرشیو فیلم و عکس
17- - سوژه یابی به منظور تهیه اخبار و گزارشهای خبری با توجه به دستاوردهای دانشکده.
18- نظارت بر حسن اجرای آیین نامه اطلاع رسانی دانشگاه
19- حضور فعال در جلسات شورای مدیران واحد مربوطه
20-افکار سنجی از مشتریان داخلی و خارجی واحد مربوطه
21- تحلیل محتوای کیفی و کمی از انتقادات و پیشنهادات مشتریان
22- نیاز سنجی اطلاعاتی و تولید محتوای مورد نیاز مخاطبین واحد مربوطه
23- تحلیل محتوا از انعکاس رسانه ها از اخبار واحد مربوطه
24-بزرگداشت مناسبت های ملی ، مذهبی و سازمانی
25-نظارت بر تبلیغات محیطی واحد مربوطه
26- برگزاری نشست های خبری با نظارت واحد ارتباط رسانه ای روابط عمومی دانشگاه
27-انجام مصاحبه های رسانه ای با هماهنگی واحد ارتباط رسانه ای در حوزه عملکردی، دستاوردی و افتخارات
28-رصد روزانه رسانه ها اعم از شبکه های اجتماعی، سایتهای خبری،صداوسیما و روزنامه ها
29-تدوین و تنظیم جوابیه و تکذیبیه و ارسال به روابط عمومی دانشگاه
30-برپایی نمایشگاه دستاوردی از اقدامات و عملکرد واحد مربوطه
31-تولید روزانه اخبار و ارسال به واحد خبر وبدای دانشگاه
32-اطلاع رسانی خدمات به ذینفعان
33-اطلاع رسانی فرآیندها به ذینفعان
34-اطلاع رسانی عملکرد، دستاورد و افتخارات واحد مربوطه به مشتریان داخلی و خارجی
35- مدیریت وب سایت واحد مربوطه و تولید محتوای متناسب
36-تهیه و انتشار ماهانه گزارش عملکرد واحد مربوطه از طریق فضای سایبر
37-پوشش رویدادهای مهم واحد مربوطه در قالب خبر عکس خبری و فیلم مستند و ارسال به روابط عمومی دانشگاه
38-تکریم خبرنگاران رسانه های گروهی و همکاری لازم پس از هماهنگی با واحد ارتباط رسانه ای
39-انجام تشریفات مقامات استانی و کشوری بر اساس پروتکل در بازدید از واحد مربوطه
40-نظارت بر انتشارات در سطح واحد مربوطه
41-برگزارکننده تورهای ویژه حرم مطهر رضوی در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد (به عنوان هماهنگ کننده ، مجری و مسئول برگزاری در سطح دانشگاه )در طی 7 سال اخیر.
42-هماهنگی های لازم در جهت جلسه تودیع و معارفه ریاست های محترم دانشکده
43- ارسال ایمیل های گروهی ، جهت اطلاع رسانی به اساتید ، اعضاء هیئت علمی ، دانشجویان وکارکنان دانشکده با مجوز از طرف ریاست دانشکده به طور مستقیم و یا غیر مستقیم.