دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی

آیین نامه شورای آموزشی دانشکده علوم پیراپزشکی

به نام خدای مدیر و مدبر

آیین نامه داخلی شورای آموزشی دانشکده علوم پیراپزشکی

مقدمه

شورای آموزشی دانشکده علوم پیراپزشکی یکی از ارکان اصلی و استراتژیک دانشکده در برنامه ریزی، تدوین، اجرا، پایش و ارزشیابی امور آموزشی مرتبط با اعضای محترم هیئت علمی (اعم از اعضای گروه های آموزشی دانشکده و اساتید مدعو)، مدیران و کارشناسان واحدهای آموزشی، دانشجویان و فرایندهای مرتبط است که با استفاده از تجربیات ارزنده اعضا در جهت ارتقا مستمر کمی و کیفی امور مرتبط فعالیت می کند.

 

ماده 1: اهداف

این آیین نامه داخلی به منظور شفاف سازی مسائل مرتبط با شورای آموزشی دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توجه به قوانین، آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه به ویژه آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مصوب 10/12/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین گشته است. تعیین اعضا، وظایف و اختیارات و نحوه فعالیت شورا از اهم مفاد این آیین نامه داخلی است.

 

ماده 2: تعاریف

دانشگاه: منظور از دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد است.

دانشکده: منظور از دانشکده، دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه است.

گروه / گروه های آموزشی: منظور از گروه / گروه های آموزشی، گروه / گروه های آموزشی دانشکده است.

 

ماده 3: اعضای شورا

1-3- اعضای شورای آموزشی دانشکده عبارتند از:

  1. رئیس دانشکده (رئیس شورا)
  2. معاونین آموزشی، پژوهشی و دانشجویی، فرهنگی دانشکده
  3. مدیران گروه‌ های آموزشی
  4. مدیر دفتر توسعه آموزش
  5. مسئول اساتید مشاور
  6. رئیس اداره آموزش

2-3- برای اعضای شورای آموزشی دانشکده، ابلاغ مدت دار عضویت با امضای رئیس دانشکده صادر خواهد شد.

3-3- با اتمام دوره و یا لغو سمت هر یک از اعضای شورای آموزشی، ابلاغ صادر شده خودبخود ملغی می گردد و برای عضو جدید ابلاغ صادر خواهد شد.

4-3- در اولین جلسه هر سال تحصیلی، یکی از اعضای شورای آموزشی از بین اعضا توسط رئیس شورا به عنوان دبیر شورا تعیین و ابلاغ وی صادر خواهد شد.

 

 

ماده 4: وظایف و اختیارات دبیر شورا

1-4- تنظیم و ارسال دستور جلسات شورا برای اعضا و دعوت اعضا به شرکت در جلسات شورا

تبصره: به منظور صرفه جویی در کاغذ، دعوت به جلسه به روش های الکترونیکی نظیر پست الکترونیک، اتوماسیون اداری، پیامک و مشابه این ها انجام خواهد شد.

2-4- تنظیم صورتجلسات شورا

3-4- تهیه متن مکاتبات لازم جهت اعلام مصوبات شورا و یا تصمیم شورا در موارد ارجاعی به مراجع مربوطه

4-4- پیگیری مصوبات شورا

5-4- تهیه گزارشات لازم جهت ارائه در شورا به منظور اتخاذ تصمیمات مقتضی

6-4- دبیر شورا جهت انجام وظایف خود می تواند منشی داشته باشد. منشی می تواند در جلسات شورا بدون حق رای حضور داشته باشد.

 

ماده 5: وظایف و اختیارات شورا

1-5- برنامه‌ریزی جهت ایجاد زمینه‌های اجرایی مصوباتی که توسط مقامات مافوق ابلاغ می‌گردد؛

2-5- تدوین سیاست‌ های آموزشی با توجه به خط ‌مشی آموزشی دانشکده جهت تصویب در مراجع ذیصلاح؛

3-5- بررسی، تدوین و تصویب ساز و کارهای نظارتی جهت نظام مند نمودن و استانداردسازی کلیه فرایندهای ارزشیابی دانشجو اعم از دروس تئوری، عملی، آزمایشگاهی و کارآموزی

4-5- بررسی و تدوین طرح های آموزشی دانشکده و ارجاع آنها به شوراهای تخصصی آموزشی، تحصیلات تکمیلی و فناوری دانشکده یا دانشگاه؛

5-5- بررسی و تدوین طرح های ارزشیابی فعالیت‌ های آموزشی دانشکده و پیشنهاد آن به شوراهای تخصصی آموزشی، تحصیلات تکمیلی و فناوری دانشکده یا دانشگاه؛

6-5- هماهنگی میان گروه‌ ها در ارائه دروس مشترک؛

7-5- اتخاذ تصمیمات اجرایی برای هماهنگی و تطابق زمانی برنامه های آموزشی دانشکده؛

8-5- بررسی و تعیین نیاز دانشکده به اعضای هیأت علمی جدید و پیشنهاد آن به مقامات مافوق برای تکمیل اعضای هیأت علمی هر گروه؛

9-5- بررسی دوره ای عملکرد آموزشی اعضای محترم هیئت علمی گروه های آموزشی دانشکده و اساتید مدعو

10-5- بررسی و پیشنهاد ظرفیت پذیرش دانشجو به معاونت آموزشی دانشکده؛

11-5- بررسی و اظهارنظر در مواردی که رییس و یا معاونین دانشکده به شورا ارجاع می‌دهند؛

12-5- بررسی تغییرات پیشنهادی گروه های آموزشی در کوریکولوم آموزشی رشته های تحصیلی در چارچوب ضوابط موجود؛

13-5- نظارت و پایش روند برنامه های آموزشی در گروه های آموزشی دانشکده؛

14-5- بررسی و تعیین نیازها و توانمندسازی اعضای هیئت علمی در زمینه های آموزش علوم پزشکی؛

15-5- بررسی، تعیین و تصویب دوره های کوتاه مدت آموزشی جهت پیشنهاد به مراجع ذی صلاح دانشگاه؛

16-5- بررسی تمهیدات لازم جهت گسترش زیرساختهای فناوری اطلاعات در سطح دانشکده به منظور بستر سازی لازم جهت الکترونیکی نمودن فرایندهای اجرایی و آموزشی؛ آموزش گروههای هدف (اساتید، دانشجو، پرسنل اداری و آموزشی) و توانمندسازی آنان در این زمینه

17-5- برنامه ریزی و تصویب برنامه های توانمندسازی اعضای محترم هیئت علمی در بهره برداری از شیوه های نوین آموزش و  ارزشیابی، آموزش مجازی و الکترونیکی و تکنولوژی های نوین

 

 

ماده 6: جلسات شورا

1-6- جلسات شورا با حضور اکثریت اعضا (نصف بعلاوه یک) رسمیت می یابد.

تبصره: حضور رئیس شورا و یا یکی از معاونین آموزشی دانشکده و دبیر شورا برای رسمیت جلسه الزامی است.

2-6- شورا در هر ماه حداقل یک جلسه عادی خواهد داشت و تاریخ جلسات هر شش ماه یکبار با توافق اعضا تعیین می شود.

3-6- شورا می تواند به هر تعداد که نیاز باشد جلسات فوق العاده تشکیل دهد. تشخیص نیاز به برگزاری جلسه فوق العاده با رئیس، دبیر و یا یکی از معاونین آموزشی خواهد بود.

4-6- هر یک از اعضا که قادر به حضور در هر یک از جلسات شورا نباشد بایستی فردی را به نمایندگی از خود و با اختیار کامل به صورت شفاهی و یا کتبی به دبیر شورا معرفی نماید. نظر فرد معرفی شده نظر عضو غایب تلقی و اسامی غایبین و نمایندگانشان در صورتجلسه درج خواهد شد.

5-6- غیبت اعضای شورا بدون عذر موجه در دو جلسه متوالی یا سه جلسه متناوب، استعفا تلقی شده و به جای آنان، اشخاص دیگری توسط رئیس شورا انتخاب خواهند شد.

6-6- تصمیمات شورا با اخذ رای از اعضا صورت می پذیرد. هر عضو یک رای داشته و ارزش آرا با یکدیگر برابر است. تصویب هر تصمیم منوط به رای اکثریت حاضرین در جلسه (نصف بعلاوه یک) است.

7-6- در مواقع لازم به تشخیص رئیس، دبیر و یا یکی از معاونین آموزشی، رای گیری به صورت مخفی صورت خواهد گرفت.

8-6- در مواقعی که تصمیم شورا با منافع یکی از اعضای شورا ارتباط داشته باشد رای گیری الزاما مخفی و بدون حضور و حق رای عضو ذی نفع صورت خواهد پذیرفت.

9-6- تصمیمات شورا نباید با اسناد بالادستی در تضاد یا تناقض باشد و شورا موظف به رعایت قوانین، آیین نامه ها، دستورالعمل ها، بخش نامه ها و سایر موارد مشابهی است که از سوی مقامات مافوق ابلاغ شده است.

10-6- کلیه مکاتبات شورا با مراجع خارج از دانشکده از طریق رئیس دانشکده صورت خواهد پذیرفت. مکاتبات با داخل دانشکده از طریق دبیر شورا نیز قابل انجام خواهد بود.

11-6- اعضای شورا به میزان حضور در جلسات و متناسب با فعالیت های شان از امتیازهای مقرر در قوانین و آیین نامه های موجود برخوردار خواهند شد و در صورت لزوم برای ایشان گواهی های مربوطه با امضای رئیس دانشکده صادر خواهد شد.

12-6- دستور جلسات شورا به ترتیب اولویت طرح مسئله تنظیم خواهد شد. هر یک از اعضای شورا می تواند برای دستور جلسات شورا پیشنهاد ارائه نماید. تشخیص لزوم طرح مسئله در جلسه شورا و اولویت آن با یک نفر از بین رئیس، معاونین آموزشی و دبیر شورا خواهد بود.

 

ماده 7: این آیین نامه به درخواست هر یک از اعضا و در صورت موافقت اکثریت اعضا (نصف بعلاوه یک) می تواند مورد بازنگری قرار گیرد. بازنگری آیین نامه در صورتی انجام خواهد پذیرفت که از تدوین یا آخرین بازنگری آن حداقل شش ماه گذشته باشد.

 

ماده 8: این آیین نامه داخلی در 8 ماده، 39 بند و 2 تبصره در جلسه مورخ 8/9/1397 شورای آموزشی دانشکده به تصویب رسید و در صورت تایید معاون محترم آموزشی دانشگاه از تاریخ تایید لازم الاجرا خواهد بود.